Monday 9 June 2014

Apa itu Lecithin?

Nukilan : Atie Kamis

Assalamualaikum & salam sejahtera
Lecithin juga dikenali sebagai phosphatidylcholine . Ia adalah lemak, atau bahan yang terdapat dalam membran semua sel hidup dan fungsi untuk mengawal keluar masuk nutrien sel. Walaupun lesitin ditemui dalam banyak makanan , sama ada secara semulajadi atau sebagai bahan tambahan makanan , ia juga dijual sebagai tambahan diet. Walau bagaimanapun , lesitin cecair dalam bentuk makanan tambahan tidak semestinya hanya phosphatidylcholine , ia juga selalunya campuran inositol, choline, phosphatide , phosphatidylcholine , serta sebatian lain.



Sedikit info lecithin dr segi kimia :-

Lesitin tulen terdiri daripada phosphatidylcholine . Phosphatidylcholines adalah kumpulan phosopholipids yang juga mengandungi choline. Phospholipid terlibat dalam bilayer lipid sel-sel , mengawal selia nutrien yang boleh masuk dan keluar sel. Di samping itu, choline yang terlibat dalam pembuatan asetilkolina, neurotransmitter . Inositol adalah karbohidrat yang juga terlibat dalam isyarat sel , khususnya insulin isyarat transduksi dan boleh juga terlibat dalam gen .

Lecithin biasanya phospholipid yang paling banyak di kedua-dua tumbuhan dan sel haiwan. Ia boleh membentuk hampir 50 peratus daripada kandungan phospholipid keseluruhan. Pada manusia , lesitin adalah phospholipid utama beredar dalam plasma , yang merupakan komponen penting dalam kolesterol HDL.

Lecithin digunakan sebagai bahan tambahan makanan , berfungsi sebagai pengemulsi , pemekat , penstabil , dan pengawet pelembap ringan. Ia ditambah kepada barangan dibakar seperti roti , kek dan adunan cookies sebagai anti -caking , melepaskan pan dan pelembab ejen, dan sebagai pengemulsi bagi produk seperti mayonis, marjerin, lelemak , sos , kuah , sup dan kuah salad. Untuk mengelakkan penghabluran, serta bertindak sebagai pengemulsi , lesitin ditambah kepada coklat dan caramels , dan sebagai membasahkan a , bersurai dan mengemulsi ejen, ia ditambah dengan produk-produk serbuk seperti campuran kek, serbuk koko dan campuran puding segera.

Sebagai diet tambahan , lesitin boleh didapati dalam pelbagai bentuk dan kandungan, termasuk cecair, kapsul dan bentuk berbutir. Selalunya diperoleh daripada kacang soya organik, makanan tambahan lesitin amat ditapis dan biasanya mengandungi kurang daripada 35 peratus phosphatidylcholine .
Categories: ,

0 comments:

Post a Comment