Thursday 12 June 2014

Saya dan EKZEMA

Apa benda EKZEMA ni??




Eczema ialah sejenis penyakit atau masalah kulit yang biasa ditemui, di mana kulit menjadi tersangat gatal dan meruam. Dikatakan eczema dan kulit alergik adalah penyakit kulit warisan, dan sesetengah eczema disertai dengan masalah asthma.

Doktor kata ia tak boleh pulih sepenuhnya tapi boleh dikawal dengan rawatan,  ubat dan cara hidup. Jangan risau, eczema tidak berjangkit kepada orang lain, tidak seperti penyakit kulit lain yang disebabkan oleh bakteria atau fungus (i.e. kurap, panau).




Gejala-Gejala Ekzema.

ACUTE EKZEMA
- Erythema : kulit berasa panas, bergelojak dan gatal, keradangan
-Papules : pembentukan tompok-tompok merah

EKZEMA KRONIK
-Kulit menjadi kering, berair dan bersisik
-Kulit menebal kasar dan berkedut.
Sampai sekarang tak ade punca yang spesifik. Terdapat beberapa faktor dalaman dan luaran yang mencetus Ekzema seperti berikut:



1. Faktor-Faktor Dalaman ( Fizikal ) 
- sejarah kuarga yg ade ekzema asma dan allergi. STRESS dan pemakanan (seafood biasanya)


2. Faktor - Faktor Luaran ( Persekitaran )
- Bahan- bahan Iritasi, Cuaca yang terlalu panas dan lembap atau sebaliknya.
- Alahan ( Allergens ) : Sabun , Syampu , serbuk bahan pencuci , kosmatik , kulat , debunga, haiwan peliharaan dan hame habuk rumah.


Saya mula mendapat ekzema semasa mengandungkan anak kedua, semasa kandungan berusia 5 bulan dan sehingga kini. Pada awalnya di bahagian sebelam dalam tapak tangan. Alhamdulillah mula pulih pada 2012 selepas dua bulan konsisten dgn produk Shaklee ekzema di bahagian tersebut. 



Produk yang diamalkan adalah :
  • Nutriferon
  • ESP
  • GLA
  • Alfalfa
Kini sekali lagi, ekzema menyerang di bahagian ujung jari sebelah depan tangan pula. Kali ini ekzema saya sangat teruk..hanya yang ade ekzema tahu keadaannya..Ia buat saya tak selesa sepanjang hari.
~gatal yang amat sangat kerana kering
~rengsa
~luka dan berdarah
~pedih bila kena air atau sabun


Sampai satu tahap bila terlampau gatal saya sampai menangis dan terpaksa ambil ubat tahan gatal dan akhirnya tertido. Sebolehnya saya usaha untuk tidak mengambil ubat tersebut. Apa yg  saya buat, sapu Basic H di kawasan ekzema tersebut tanpa air..biar dalam seminit dan bilas bersih. lap kering2 dengan tuala bersih dan sapu herbal blend.





Categories:

0 comments:

Post a Comment